Kiezen, beslissen, selecteren uit duizenden.

Denkt u eens aan een moment in uw leven waarop u een belangrijke beslissing moest nemen en u twijfelde. Na alles op een rijtje te hebben gezet, voordelen en nadelen afgewogen tegen elkaar, geluisterd naar onderbuikgevoel blijft een weifelend gevoel over. Waarom is alles wat u kent niet voldoende om die twijfel weg te nemen?

Denk nu eens aan uzelf toen u bijna volwassen werd. Voor welke keuzes stond u toe? Hoogstwaarschijnlijk heeft u toen keuzes gemaakt waarvan het effect nu nog doorwerkt.

Plaats uw jongere zelf nu eens in de huidige maatschappij. Je bent bijna klaar met de middelbare school en staat voor uw studiekeuze. Het aantal studies dat tegenwoordig wordt aangeboden is zowat ∞, juist oneindig. Tenminste zo voelt het als je een keuze moet maken tussen talloze opleidingen. Je krijgt hulp van je ouder(s), familie, vrienden en docenten. Maar waarom maak je een bepaalde keuze als het gaat om een profiel of studie? Omdat je goede cijfers haalt binnen dat profiel? Omdat je vrienden en vriendinnen ook die studie kiezen? Omdat je ouder(s) je dat adviseren? Je zet dit alles op een rijtje en alsnog twijfel je. Waarom? Omdat jij moet kiezen en niemand anders! Jij, dus je moet uitgaan van jezelf.

Voelt u het? De frustratie en onzekerheid die kan ontstaan bij de jongeren van nu, uw kind, op het moment dat ze zo een belangrijke keuze moeten maken als profielkeuze of studiekeuze? Help uw kind, niet door ze advies te geven vanuit uzelf, maar vanuit uw kind! ‘Hoe doe ik dat?’, vraagt u zich af. Door ze een Studie Gedrags Analyse te gunnen die hen en u ook houvast geeft in hun studiekeuzeproces.